Карантин і віддалене навчання змінили ставлення учнів до шкільного процесу загалом. Та й не кожен дорослий усвідомлює, що саме діється і як людство має, нарешті, викарабкатися з непередбачуваної ситуації, спричиненої COVID-19. Адже основне – не захворіти. А чи хочуть сучасні діти, осілі в тенетах електронної павутини, вірити тому, що здоров’я людини без рухової активності слабшає? Чи припускають, що в старшому віці можуть відчути болячки, спровоковані малорухливістю в дитинстві, юності?
Учителі фізкультури в розмові про виклики карантину шкільному навчанню не приховують, що в певних вимушених обмеженнях не обійшлося без негативного впливу на сам процес викладання предмета та й на таку перспективу.
– Коли ще в минулому навчальному році оголосили про припинення навчання безпосередньо в освітніх установах, виникло певне занепокоєння, – не приховує вчитель Миколаївської гімназії Михайло Гураль. – Адже здоров’я людини – це вища цінність, найважливіше надбання держави, безперечний пріоритет, запорука життєстійкості і прогресу суспільства. Тому фізичне виховання учнівської молоді має дуже велике значення для підготовки її до дорослого життя, до праці. Ми, педагоги, усвідомлюємо, що за будь-яких умов повинні дбати про виховання здорового покоління, і постійно працюємо для профілактики захворювань, відновлення здоров’я та в майбутньому – підвищення професійної працездатності теперішніх учнів. Вимушено працюємо дистанційно. Після нагадування про необхідність дотримання техніки безпеки викладаємо теоретичний матеріал, даємо учням практичні завдання – комплекси вправ на координацію, розвиток м’язів, рухових дій. Учні дають відповіді на теоретичні запитання та займаються практично.
– Карантинні заходи накладають певні обмеження на повноцінність освітнього процесу, – додає вчитель Рудниківського навчально-виховного комплексу Ігор Бардак. – Коли постало питання про доцільність уроків фізкультури в умовах карантину, декотрі батьки учнів жартували, що сільські люди рухаються аж забагато, бо стиль життя зовсім інший, ніж у місті. І тоді довелося дорослим пояснювати, серед іншого, специфіку занять фізкультурою з дітьми для зміцнення їхнього здоров’я, роль щоденних розвиткових рухових вправ і черговість навантажень на морфологічне і функціональне вдосконалення організму в цілому. Загалом це було більш детальне пояснення поняття фізичного виховання та його ролі в розвитку та становленні людини як особистості. Адже відомо, що чим більше розвинені фізичні і духовні сили людини, тим вищий рівень її працездатності і результативності праці. Здорова людина більш активна, мобільна, життєрадісна і загалом життєздатніша.
Конкретніше про фізкультуру на карантині пояснює Ігор Бардак:
– Фізичні заняття мають різний характер: ранкова зарядка і загально фізичні вправи – для підтримки нормального функціонування організму, а тематичні тренування – для підвищення фізичних якостей. Тренування з навантаженнями розвиває силу і об’єм м’язів, а тренування на витривалість зміцнює серцево-судинну систему. Спритність розвивається під час виконання складно-координаційних вправ. Тому під час карантину в умовах ізоляції від школи найкращий вибір для самостійних занять буде багатофункціональний вид тренування, що об’єднує всі інші, – це так зване колове тренування. Є учні, котрі тренуються кілька разів протягом дня. Вони починають із ранкової зарядки з легких вправ. Вправи загально фізичної підготовки на всі групи м’язів можна виконувати протягом дня 2-3 рази. Необхідно розуміти, що виконання вправ ранкової зарядки, загально фізичних вправ, розминки теж має свою послідовність. А починати потрібно з найменших м’язів, поступово переходячи до більших: кисті, передпліччя, плечі, шия, тулуб, ноги. Розминка потрібна для поступового запуску організму і підготовки до подальших навантажень, а заминка після основної частини – щоб привести свій організм до нормального, спокійного стану. Тому після навантаження та гарного розігріву доцільно і необхідно виконувати вправи на розтягування всіх груп м’язів. Наприкінці занять м’язи мають підвищений тонус і збуджену нервову систему. Примусове розтягування знімає напруження і заспокоює нервову систему. У процесі розтягування суглоби стають менш вразливими до травмування, вдвічі швидше відновлюються. Якщо дотримуватися цих нескладних правил, то фізичні вправи принесуть чимало користі молодому організмові та зміцнять здоров`я.
Для допомоги в організації освітнього процесу під час карантинних заходів вчителі фізичної культури використовують спеціальні онлай-платформи, на яких ідеться про новий формат уроків під час дистанційного навчання загалом та за різними модулями для різних вікових груп та різного профілактично-оздоровчого спрямування.
Учитель свідомий того, що на дистанційному уроці може бути не тільки учень саме, наприклад, 5-Б класу, а й з кутика кімнати чи безпосередньо перед монітором спостерігають за ходом уроку (а, може, й теж беруть у ньому участь) сестра, брат, тато, мама учня. Також родичі можуть відвертати увагу школяра. Учитель передбачає і цей нюанс.
…Важливо зрозуміти всім, що в час епідемії саме рухова активність є одним із тих бар’єрів, що зупиняє віруси. Бо ж недарма кажуть, що рух – це здоров’я.
Леся БАРДАК